רמה גבוהה של ויטמין D - סיכון נמוך של סרטן המעי הגס

מחקר חדש מראה קשר בין רמת ויטמין D לבין סיכון לסרטן המעי.
מחקר אירופי שפורסם ב-British Medical Journal מראה סיכון נמוך עד 40% לאנשים עם הרמות הגבוהות ביותר של ויטמין D לעומת אלה עם הרמות הנמוכות ביותר.
כמה מחקרים קודמים כבר הראו קשר בין ויטמין D לסרטן המעי הגס, אך לא הציגו ראיות חד משמעיות. לכן, בחנו החוקרים את הקשר בין ריכוז ויטמין D, לקיחת ויטמין D וסידן לבין הסיכון לסרטן המעי הגס באוכלוסיות מערב אירופה. במחקר נבדקו מקרי סרטן המעי הגס וסרטן פי הטבעת. ממצאי המחקר מבוססים על 520,000 נבדקים ב-10 מדינות מערב אירופה.


הנבדקים מלאו שאלונים אודות תזונתם ואורח חייהם בשנים 1992-1998 ונאספו מהם דגימות דם. בשנים שלאחר מכן אובחנו 1.284 מקרים של סרטן המעי הגס. מולם הושוו תוצאות עם 1,248  בריאים. תוצאות המחקר מראות קשר לינארי חזק בין רמות ויטמין D לסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. הסיכון של המשתתפים בחמישון עם הרמות הגבוהות ביותר של ויטמין D היה נמוך ב-40% מאלה שבחמישון עם הרמות הנמוכות ביותר. כמו כן, תוצאות המחקר מצביעות על קשר בין נטילת סידן וירידה בסיכון לסרטן המעי הגס.


למרות שתוצאות המחקר תומכות בכך שלויטמין D תפקיד בהתפתחות סרטן המעי הגס, מזהירים מחברי המאמר ממסקנות חפוזות מאחר ומעט מאד ידוע על הקשר בין ויטמין D לסוגים אחרים של סרטן. כמו כן, השפעות ארוכות טווח של רמות גבוהות של ויטמין D המתקבלות כתוצאה מנטילת תוספי מזון או מוצרי מזון מועשרים לא נלמדו בצורה מספקת.

חוזקו של מחקר זה הינו בכך שדגימות הדם של הנבדקים נלקחו טרם האבחון לכן הקשר בין רמת ויטמין D לסיכון בסרטן המעי הגס כפי שמראו תוצאות המחקר מרמז על יכולת חיזוי ועל אפשרות לקשר סיבתי בין רמת ויטמין D לסרטן המעי הגס.

לתקציר המחקר, למאמר המלא