האם יש לי מספיק ויטמין די?

דצמבר 2008

אם אתה ישראלי "ממוצע", התשובה היא לא!. אתה כנראה בחוסר ויטמין D (ראה סקירת מחקר מרבית אוכלוסיית ישראל בחוסר ויטמין D). כידוע, קרינת השמש האולטרא-סגולה מהווה את המקור הכמעט בלעדי לייצור ויטמין די. כולנו יודעים שיש בארצנו די שמש. אולם בו בזמן אנו מסתתרים מפניה והולכים שבי אחר סיסמאות כגון "5 דקות ביום מספיקות" ומפתחים מחסור בויטמין די. להלן טבלה עם משפטים עליהם אתה יכול להגיב ב-נכון/לא נכון ולהעריך אם יש לך מספיק ויטמין D.

עובדות שעוזרות להעלות את רמת ויטמין D בגוף

5 תשובות "נכון" ומעלה בעמודה זאת נותנות לך סיכוי טוב שיש לך מספיק ויטמין D.

עובדות שמונעות/מקטינות את הייצור של ויטמין D בגוף.

4 תשובות "נכון" ומעלה בעמודה זאת מעידות שאתה בסיכון גבוה של חוסר בויטמין D. עיין  בשיקולים בבחירת מינון ויטמין D

אני עובד מחוץ למבנים אני עובד במבנים מוגנים מהשמש
(שים לב: קרינת שמש שעוברת דרך זכוכית אינה מייצרת ויטמין D בעור)
בלכתי לים אני חושף עצמי תחילה לפחות לזמן של 15 - 20 דקות ולאחר מכן משתמש בתכשיר הגנה בלכתי לים אני נמנע מחשיפה ישירה של עורי לשמש בעזרת חוסמי קרינה מהרגע הראשון שאני נחשף לשמש
יש לי יותר מ-20 ימים בשנה (כולל סופי שבוע וחופשות) בהם אני מבלה בים/בריכה עם חשיפה של לפחות 20 דקות ללא הגנה יש לי פחות מ-20 ימים בשנה (כולל סופי שבוע וחופשות) בהם אני מבלה בים/בריכה עם חשיפה של לפחות 20 דקות ללא הגנה
אני חושף פנים וזרועות ללא תכשירי הגנה כמעט בכל יום שיש שמש בשעות הצהריים למשך 10 - 15 דקות איני יוצא לשמש בשעות הצהריים
גילי הוא מתחת ל-40 גילי הוא מעל ל-40
משקל גופי תקין יש לי עודף משקל
צבע עורי דומה לגוונים אלה
צבע עורי דומה לגוונים אלה
שים לב: טבלה זו אינה מתייחסת למצבים בהם נלקח ויטמין D כתוסף מזון. כמו כן, אין לראות בטבלה זו המלצה לשיזוף או לקיחת ויטמין D כתוסף. הדבר הנכון לעשות הוא לבקש מהרופא הפניה לבדיקת ויטמין D שמתבצעת ע"י בדיקת דם רגילה בקופ"ח.
נזכיר כאן שעד לפני המהפיכה התעשיתית לא הייתה בעיה של זמן חשיפה לשמש. מבחינה גנטית הגוף שלנו "מתוכנן" להיות ציידים או עובדי אדמה. לגוף מגנון המגביל את ספיגת הויטמין מהשמש. מעולם לא דווח מקרה רפואי של הרעלת ויטמין D מהשמש, כולל בקרב מצילים בשפת הים. המנגנון חוסם את ייצורו של הויטמין בעור לאחר חשיפה של כ-20 דקות של עור בהיר לשמש טרופית. גם מנגנון השיזוף הוא חלק ממערכת ההגנה.
לאחר חשיפה לשמש הופך ויטמין D תוך מספר ימים לצורה האגורה של הורמון 25(OH)D. הורמון זה יכול להשאר בגופנו מספר חודשים לכן הויטמין שייצרנו בחופשת "החגים" (ספטמבר) צריך להחזיק אותנו עד לחודש מרץ. אם לא נחשפנו חשיפה בלתי מוגנת מספקת בתקופת אוגוסט ספטמבר, אנו נמצא עצמנו בחורף במצב של חוסר ויטמין די.