עוד מחקר חדש מתוך הירחון Diabetes הקושר את החוסר בויטמין D (והפעם אצל האם) בסיכון מוגבר לסוכרת נעורים אצל היילוד.
תרגום חפשי
רמות של 25-hydroxy-ויטמין D אצל האם במהלך ההריון והסיכון לסוכרת מסוג 1 אצל צאצאיהם.
מחברים: Sørensen IM, Joner G, Jenum PA, Eskild A, Torjesen PA, Stene LC.
מקור: Department of Pediatrics, Oslo University Hospital Ullevål, Oslo, Norway.
מחקרים קודמים מצביעים על סיכון מופחת לסוכרת מסוג 1 לאחר צריכת תוספי ויטמין D במהלך ההריון או הילדות המוקדמת.
במחקר ביקשנו לבדוק אם רמה נמוכה בסרום (נוזל המופרד בבדיקת הדם) בסרום של
האם של 25 הידרוקסי ויטמין D (25-OH) D במהלך ההריון היו קשורים עם סיכון
מוגבר לסוכרת נעורים (סוכרת סוג 1).
במחקר זה מסוג מקרה-בקרה מקונן בקבוצה של 29,072 נשים בנורווגיה, נמדדו
רמות 25-OH-D באמצעות radioimmunoassay על דגימות מתקופת סוף ההריון של 109
נשים אשר ילדו ילדים שפיתחו סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) לפני גיל 15
(ה”מקרה”) ו - 219 נשים (ה”בקרה”).
בחלוקת רמות 25-OH-D לרבעונים, נראתה מגמה של עלייה בסיכון לסוכרת סוג 1 עם ירידה ברמות ויטמין D במהלך ההריון.
הסיכויים לסוכרת סוג 1 היה יותר מאשר כפול עבור צאצאים של נשים עם הרמות
הנמוכות ביותר של 25-OH-D לעומת צאצאים של אלו עם רמות מעל ברבעון
העליון.
.
הממצאים שלנו מספקים תמיכה עבור ייזום של ניסוי התערבות אקראי כדי למנוע
סוכרת מסוג 1 בילדים על ידי שיפור מצב 25-OH-D אצל האם במהלך ההריון.
להלן טבלה המתמצתת את המחקר:
|
רבעון |
רמה nmol/l |
רמה ng/ml |
סיכון |
|
1 |
<54 |
<22 |
2.38 |
|
2 |
>54 <=69 |
>22 <=28 |
1.73 |
|
3 |
>69 <=89 |
>28 <=36 |
1.32 |
|
4 |
>89 |
>36 |
1 |