חוסר בויטמין D גורם להשמנה

לפי מחקר שפורסם ב-Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, חוסר בויטמין D בזמן התבגרות יכול לגרום להאטה בגדילה ועליה במשקל. אפילו באזורים שטופי שמש כגון קליפורניה ששם בוצע המחקר. תוצאות המחקר מראות כי מחסור בויטמין D יכול לגרום לעליה במסת גוף וקומה נמוכה יותר בבנות בתקופת הגדילה.
חוסר ויטמין D מוכר בדרך כלל במבוגרים וקשור ל"בריחת סידן" (אוסטיאופורוזיס), סרטן והשמנה. קיים מעט מידע לגבי ההשפעה של חוסר ויטמין די בצעירים. כדי לבדוק השפעת ויטמין D על גדילה של נשים, בדקו החוקרים את הרמה של ויטמין D (25-OH D), משקל גוף, שומן, וגובה בבנות בגילאי 16-22.
ב-59% מהנבדקות נמצא חוסר ויטמין D. בגוף המאמר מביעים החוקרים הפתעה מהשכיחות הגבוהה של חוסר בויטמין D בצעירים באזור עשיר בשמש (קליפורניה). תוצאות המחקר מראות יחס הפוך בין רמת ויטמין D למשקל (r=-0.28) ו-BMI (r=-0.35). כמו כן, מראה המחקר על יחס ישיר בין רמת ויטמין D לגובה (r=0.26).
תוצאות מחקר זה תואמות תוצאותיו של מחקר אחר משנת 2003  שנעשה בנשים בגילאי 20-80. גם תוצאותיו של אותו מחקר מראות יחס הפוך בין רמת ויטמין D לאחוזי השומן בקרב משתתפות המחקר.

קישורים: תקציר המחקר , המאמר המלא