עד מתי להמשיך עם חשיפה מתונה לשמש

אני בת 36, בהירת עור ללא בעיות עור מיוחדות. בבדיקה לפני כשנה וחצי נמצא שיש לי מחסור (בינוני) בוויטמין D. לא עשיתי שום דבר בנידון, החשיפות שלי לשמש היו אקראיות לגמרי וכמובן שהתחלתי להגיש סימפטומים של החוסר.
לפני כשבועיים התחלתי בחשיפות מתונות יומיות לשמש (20 דק' בסביבות 12-1 בצהריים, גופייה ומכנסיים קצרים), לא שוטפת את העור בסבון מלבד בתי השחי, ובנוסף גם יותר שילוב של דגים בתפריט. אני חשה שיפור גדול בסימפטומים, השאלה עד מתי להמשיך עם החשיפה? האם לעשות את זה באופן יומיומי כל עוד יש שמש?
אין אפשרות שאם אני עושה את זה לתקופה ממושכת אגיע למצב של עודף? האם לתסף בנוסף 400 יחב"ל ליום או שאין צורך?

.

שלום לך,

מנגנון השיזוף הוא "קרם הגנה" טבעי המגן עלינו מפני עודף ויטמין D. כך כהי העור באפריקה המשוונית המתהלכים כל היום חצי עירומים אינם מגיעים לעודפים של הויטמין. אם עורך עדין, אינו משתזף, נכווה בקלות, מוטב שתשקלי מחדש אח נושא החשיפה לשמש. בכל מקרה, אני ממליץ להיבדק תקופתית אצל רופא עור לבדיקת נקודות "חשודות" (וגם אצל אנשים הנמנעים מחשיפה לשמש).

במצב של חשיפה לשמש כפי שאת מתארת, אין צורך לדעתי בתוסף של 400 יחב"ל. החשיפה שלך כפי שאת מתארת יכולה לתת לך כמה אלפי יחב"ל ליום.

בתקופה שבין סוכות לפסח אני מציע להשלים את החסר לפחות עם 2000 יחב"ל ליום כי זוית השמש אינה מאפשרת ייצור ויטמין D בכמויות סבירות. עייני ב-כמה ויטמין D צריך לקבל

מאמצייך בנושא הדגים, מיותר לדעתי כי צריך לאכול הרבה מאד דגי סלמון כדי לקבל מינון סביר של ויטמין D. כמו כן, הרבה דגים שנחשבים כמקור לויטמין D מגודלים כיום בחוות גידול ששם מזונם שונה ממזונם בטבע ולכן אין בהם כמות ויטמין D המיוחסת להם.

גדי