מתי לצאת לשמש?

 מרץ 2008

תרגום המאמר At what time should one go out in the sun?
Moan J, Dahlback A, Porojnicu AC.
  Adv Exp Med Biol. 2008;624:86-8 Medline

על מנת לקבל אספקה מיטבית של ויטמין D מהשמש תוך כדי סיכון מינימלי לקבלת מלנומה ממאירה, הזמן הטוב ביותר לחשיפה לשמש הוא הצהריים. המלצות של רשויות בריאות בארצות רבות להימנע מחשיפה כזאת במשך שלוש עד חמש שעות סביב הצהריים ולדחות את החשיפה לאחר הצהריים יכולות להיות מוטעות ואף מסייעות בהתפתחות מלנומה. הסיבות הן:

  1. סביר שהטווח הפעיל של הקרינה הגורמת למלנומה הוא סביב אורכי גל ארוכים יותר (אולטרא-סגול 320-400nm ,UVA ,A ) מאלה שגורמים לייצור ויטמין D (אולטרא-סגול 280-320nm ,UVB ,B)
  2. פיזור קרינת השמש בימים בהירים נגרם ע"י אלמנטים קטנים  בהתפלגות ריילי ועולה עם ירידת אורך הגל. חלק גדול יותר של UVA מגיע ישירות מהשמש ללא פיזור.
  3. הגוף יכול להיות מיוצג באופן ריאליסטי כגליל אנכי יותר מאשר גליל אופקי. כאשר הגוף מדומה כגליל, שטף גבוה יותר של UVA נמשך בערך פי שניים אחר הצהריים מאשר שטף UVB.

לסיכום: חשיפות קצרות ללא כוויות בשעות הצהריים עדיפות על פני חשיפות ארוכות ללא כוויות אחר הצהריים. כך ניתן לקבל תפוקה מקסימלית של ויטמין D בסיכון מינימלי של מלנומה.